
Sam, 5 jaar:(kleutervaardigheden)
Sam is 5 jaar en zit in groep 2. Het is de leerkracht opgevallen dat Sam veel teken- en knutselwerkjes niet leuk vindt om te doen. Hij ontwijkt het maken van een kleurplaat of raakt gefrustreerd wanneer hij een knipwerkje moet maken. Op advies van de leerkracht wordt Sam aangemeld bij ergotherapie. De ergotherapeut doet een observatie om een beeld te krijgen van de fijne motoriek en kleutervaardigheden van Sam. Hieruit is te zien dat Sam nog grof beweegt vanuit zijn schouder en nog onvoldoende vingerbewegingen kan maken, waardoor taakjes niet lukken en hij gefrustreerd raakt. Samen met de ergotherapeut oefent Sam spelenderwijs de fijne motoriek en leert hij een trucje om zijn potlood goed vast te houden. Ook wordt spelenderwijs het knippen geoefend. Het valt de leerkracht op dat Sam ineens uit zichzelf een kleurplaat pakt. Sam wordt niet meer boos tijdens het knippen, maar laat trots zien wat hij heeft geleerd!
Sam is 5 jaar en zit in groep 2. Het is de leerkracht opgevallen dat Sam veel teken- en knutselwerkjes niet leuk vindt om te doen. Hij ontwijkt het maken van een kleurplaat of raakt gefrustreerd wanneer hij een knipwerkje moet maken. Op advies van de leerkracht wordt Sam aangemeld bij ergotherapie. De ergotherapeut doet een observatie om een beeld te krijgen van de fijne motoriek en kleutervaardigheden van Sam. Hieruit is te zien dat Sam nog grof beweegt vanuit zijn schouder en nog onvoldoende vingerbewegingen kan maken, waardoor taakjes niet lukken en hij gefrustreerd raakt. Samen met de ergotherapeut oefent Sam spelenderwijs de fijne motoriek en leert hij een trucje om zijn potlood goed vast te houden. Ook wordt spelenderwijs het knippen geoefend. Het valt de leerkracht op dat Sam ineens uit zichzelf een kleurplaat pakt. Sam wordt niet meer boos tijdens het knippen, maar laat trots zien wat hij heeft geleerd!
Niels, 7 jaar: (planaanpak)
Niels is 7 jaar. Zijn moeder geeft aan dat hij 'onhandig en chaotisch' is. Hij stoot regelmatig wat om, ze moet wel 20 keer uitleggen hoe hij zijn veters moet strikken of hoe hij zijn bestek moet vasthouden. Bij het maken van een knutselwerkje weet Niels niet waar hij moet beginnen. Dit blijft moeilijk voor Niels, terwijl dit bij zijn jongere zusje van 5 als vanzelf gaat. Niels heeft moeite met het aanleren en automatiseren van van handelingen. Bij de ergotherapie leert Niels hoe hij deze activiteiten wel uit kan voeren en leert hij plannetjes maken om zelf structuur in zijn activiteiten aan te brengen.
Jurre, 6 jaar: (fijne motoriek en schrijven)
Jurre is 7 jaar en zit in groep 4. Jurre vindt schrijven moeilijk. Hij doet erg zijn best maar het lukt hem maar niet om de letters tussen de lijntjes te schrijven. Soms gaan de letters ook per ongeluk de verkeerde kant op, Waardoor de juf niet meer goed kan lezen wat er staat. De juf zegt altijd dat hij niet zo hard op zijn potlood mag duwen, dat probeert hij ook echt, maar het lukt maar niet. Jurre wordt aangemeld bij de ergotherapie. Daar wordt een schrijfobservatie gedaan en wordt de fijne motoriek geobserveerd. Hieruit blijkt dat Jurre moeite heeft met het automatiseren van de lettervormen. Tevens hanteert hij een krampachtige potloodgreep. Jurre heeft moeite met de fijne motoriek, waardoor hij hard in zijn potlood knijpt om deze te kunnen sturen. Tijdens de ergotherapie wordt spelenderwijs de fijne motoriek getraind. Daarnaast wordt op een andere manier met de schrijfletters geoefend. Jurre duwt niet meer zo hard op zijn potlood. Ook het schrijven tussen de lijntjes gaat een stuk beter!
Jurre is 7 jaar en zit in groep 4. Jurre vindt schrijven moeilijk. Hij doet erg zijn best maar het lukt hem maar niet om de letters tussen de lijntjes te schrijven. Soms gaan de letters ook per ongeluk de verkeerde kant op, Waardoor de juf niet meer goed kan lezen wat er staat. De juf zegt altijd dat hij niet zo hard op zijn potlood mag duwen, dat probeert hij ook echt, maar het lukt maar niet. Jurre wordt aangemeld bij de ergotherapie. Daar wordt een schrijfobservatie gedaan en wordt de fijne motoriek geobserveerd. Hieruit blijkt dat Jurre moeite heeft met het automatiseren van de lettervormen. Tevens hanteert hij een krampachtige potloodgreep. Jurre heeft moeite met de fijne motoriek, waardoor hij hard in zijn potlood knijpt om deze te kunnen sturen. Tijdens de ergotherapie wordt spelenderwijs de fijne motoriek getraind. Daarnaast wordt op een andere manier met de schrijfletters geoefend. Jurre duwt niet meer zo hard op zijn potlood. Ook het schrijven tussen de lijntjes gaat een stuk beter!
Emma 4 jaar: (prikkelverwerking)
Emma zit in groep 1. Emma is erg kieskeurig op het gebied van kleding die ze wil dragen. Eigenlijk het liefst rokjes en alle bonnetjes moeten uit haar truitjes geknipt worden. Vingerverven of plak aan haar handen vindt ze maar niks! Ook kan ze uit het niets ineens heel boos worden en is ze heel bepalend in haar spel naar andere kinderen! Tandenpoetsen, douchen en haren kammen gaan elke dag met grote tegenzin. Emma komt bij de ergotherapie. Daar wordt haar prikkelverwerking bekeken en blijkt Emma overgevoelig te zijn voor tastprikkels. De ergotherapeut geeft uitleg aan ouders waarom Emma zo heftig op bepaalde dingen kan reageren. Zij begrijpen Emma nu beter en kunnen wat kleine aanpssingen in de dagelijkse routine maken waardoor de dag een stuk prettiger voor Emma verloopt. Tevens wordt de borstel en gewrichstdruk toegepast. Emma kan prikkels zo op een andere manier ervaren. Aan het eind van de behandeling draagt Emma los zittende broeken en wordt ze minder vaak boos. Samenspelen met andere kindern gaat beter. Haren kammen en tandenpoetsen is geen probleem meer.
Emma zit in groep 1. Emma is erg kieskeurig op het gebied van kleding die ze wil dragen. Eigenlijk het liefst rokjes en alle bonnetjes moeten uit haar truitjes geknipt worden. Vingerverven of plak aan haar handen vindt ze maar niks! Ook kan ze uit het niets ineens heel boos worden en is ze heel bepalend in haar spel naar andere kinderen! Tandenpoetsen, douchen en haren kammen gaan elke dag met grote tegenzin. Emma komt bij de ergotherapie. Daar wordt haar prikkelverwerking bekeken en blijkt Emma overgevoelig te zijn voor tastprikkels. De ergotherapeut geeft uitleg aan ouders waarom Emma zo heftig op bepaalde dingen kan reageren. Zij begrijpen Emma nu beter en kunnen wat kleine aanpssingen in de dagelijkse routine maken waardoor de dag een stuk prettiger voor Emma verloopt. Tevens wordt de borstel en gewrichstdruk toegepast. Emma kan prikkels zo op een andere manier ervaren. Aan het eind van de behandeling draagt Emma los zittende broeken en wordt ze minder vaak boos. Samenspelen met andere kindern gaat beter. Haren kammen en tandenpoetsen is geen probleem meer.

Rens, 10 jaar: (schrijven)
Rens is 10 jaar en zit in groep 6. Rens is aangemeld bij de ergotherapie omdat de meester niet kan lezen wat hij schrijft. Er wordt een schrijfobservatie gedaan. Rens krijgt een aantal tips waar hij bij het schrijven op moet letten. Tevens wordt er een aanpassing gedaan in liniatuur en schrijfmateriaal. Aan het eind van de behandeling is het handschrift van Rens voldoende leesbaar en is hij trots op het resultaat.
Rens is 10 jaar en zit in groep 6. Rens is aangemeld bij de ergotherapie omdat de meester niet kan lezen wat hij schrijft. Er wordt een schrijfobservatie gedaan. Rens krijgt een aantal tips waar hij bij het schrijven op moet letten. Tevens wordt er een aanpassing gedaan in liniatuur en schrijfmateriaal. Aan het eind van de behandeling is het handschrift van Rens voldoende leesbaar en is hij trots op het resultaat.
Ervaringen van ouders:
In de loop van groep 1 constateerde de juffrouw van mijn zoontje (5 jaar) ‘concentratieproblemen’. Er werd zelfs al geopperd om hem eventueel groep 1 over te laten doen. Ik heb toen aangegeven graag eerst te willen onderzoeken waar de concentratieproblemen vandaan kwamen aangezien dit vele oorzaken kan hebben. Op advies van een GGD kinderarts zijn we bij Evelien van Kik terecht gekomen.
Wat een geluk voor ons! In 2 afspraken had Evelien al door wat er aan de hand was. Geen concentratieproblemen, maar moeite met de vaardigheid planmatig handelen. Ik heb altijd gedacht dat mijn zoontje dingen als puzzelen, knutselen bouwen en spelletjes niet leuk vond omdat hij dan ontwijkend gedrag vertoonde of vervelend of gek ging doen. Door de ergotherapie van Evelien kwam ik erachter dat hij het wel degelijk leuk vindt. Maar door de nog niet goed ontwikkelde vaardigheid om planmatig te werk te gaan, had hij geen idee hoe hij dit soort dingen moest doen.
Met Evelien heeft mijn zoontje veel geoefend met plannetjes maken om bijvoorbeeld iets te knutselen of te puzzelen. Binnen de kortste keren zag ik hem met sprongen vooruit gaan en ook op school werd dit gezien en kwamen er grote complimenten voor de goede vooruitgang.
Door zelf bij de afspraken aanwezig te zijn, heb ik ook veel geleerd. Ik begrijp nu beter waarom mijn zoontje bijvoorbeeld gaat klieren bij een spelletje en ga dan samen met hem kijken hoe we het spelletje het beste kunnen spelen. “Net als bij Evelien, met een plannetje” zeg ik dan en dat gaat hartstikke goed.
Ik ben heel blij met Evelien en haar aanpak, het heeft echt een wereld van verschil gemaakt voor mijn zoontje en ook voor mij. En hij vindt het ook nog eens leuk en fijn om naar Evelien te gaan, hij merkt dat het hem helpt!
In de loop van groep 1 constateerde de juffrouw van mijn zoontje (5 jaar) ‘concentratieproblemen’. Er werd zelfs al geopperd om hem eventueel groep 1 over te laten doen. Ik heb toen aangegeven graag eerst te willen onderzoeken waar de concentratieproblemen vandaan kwamen aangezien dit vele oorzaken kan hebben. Op advies van een GGD kinderarts zijn we bij Evelien van Kik terecht gekomen.
Wat een geluk voor ons! In 2 afspraken had Evelien al door wat er aan de hand was. Geen concentratieproblemen, maar moeite met de vaardigheid planmatig handelen. Ik heb altijd gedacht dat mijn zoontje dingen als puzzelen, knutselen bouwen en spelletjes niet leuk vond omdat hij dan ontwijkend gedrag vertoonde of vervelend of gek ging doen. Door de ergotherapie van Evelien kwam ik erachter dat hij het wel degelijk leuk vindt. Maar door de nog niet goed ontwikkelde vaardigheid om planmatig te werk te gaan, had hij geen idee hoe hij dit soort dingen moest doen.
Met Evelien heeft mijn zoontje veel geoefend met plannetjes maken om bijvoorbeeld iets te knutselen of te puzzelen. Binnen de kortste keren zag ik hem met sprongen vooruit gaan en ook op school werd dit gezien en kwamen er grote complimenten voor de goede vooruitgang.
Door zelf bij de afspraken aanwezig te zijn, heb ik ook veel geleerd. Ik begrijp nu beter waarom mijn zoontje bijvoorbeeld gaat klieren bij een spelletje en ga dan samen met hem kijken hoe we het spelletje het beste kunnen spelen. “Net als bij Evelien, met een plannetje” zeg ik dan en dat gaat hartstikke goed.
Ik ben heel blij met Evelien en haar aanpak, het heeft echt een wereld van verschil gemaakt voor mijn zoontje en ook voor mij. En hij vindt het ook nog eens leuk en fijn om naar Evelien te gaan, hij merkt dat het hem helpt!