Planning & organisatie is naast motoriek en prikkelverwerking een hele belangrijke voorwaarde om tot efficiënt en doelmatig handelen en werken te komen.
Kinderen met moeilijkheden op dit gebied handelen vaak zonder een plan te hebben. Tijdens de behandeling wordt deze kinderen geleerd om zelf een strategie en een plan te maken en deze zelfstandig uit te voeren.
Effectieve strategieën worden aangeleerd, dagelijks voorkomende activiteiten worden geautomatiseerd en er wordt uitleg en advies gegeven aan het kind, de ouders en de leerkracht.
Mogelijke problemen en/of signalen kunnen zijn:
Kinderen met moeilijkheden op dit gebied handelen vaak zonder een plan te hebben. Tijdens de behandeling wordt deze kinderen geleerd om zelf een strategie en een plan te maken en deze zelfstandig uit te voeren.
Effectieve strategieën worden aangeleerd, dagelijks voorkomende activiteiten worden geautomatiseerd en er wordt uitleg en advies gegeven aan het kind, de ouders en de leerkracht.
Mogelijke problemen en/of signalen kunnen zijn:
- Het uitvoeren van dagelijkse vaardigheden verloopt minder goed zoals het aan- en uitkleden, eten met bestek, tanden poetsen bijvoorbeeld bij de aankleedvolgorde
- Het duurt lang voordat een kind een vaardigheid heeft aangeleerd zoals fietsen, puzzelen, potlood vasthouden
- Komen erg onhandig over
- Minder vloeiende motoriek
- Moeite om structuur aan te brengen en/of vast te houden
- Vinden het erg lastig om met een opdracht te starten
- Zijn vaak impulsief en niet gefocust, doen vaak eerst voordat ze nadenken
- Uitvoeren van opdrachten kost veel energie
- Hebben moeite met overgangen van de ene naar de andere activiteit
- Traag of net heel vluchtig
- Gedrag; vermijdingsgedrag, boosheid, frustratie en een laag gevoel van eigenwaarde
- Zijn vaak weinig flexibel en lijken vaak vast te zitten in vaste gedragspatronen of verwachtingen